Czy PTSD to wyłącznie choroba żołnierzy?

Zespół stresu pourazowego jest zazwyczaj utożsamiany z przeżyciami doświadczonymi podczas wojny. Warto jednak wiedzieć, że PTSD nie jest wyłącznie chorobą żołnierzy. Może bowiem dotknąć każdą osobę, która doświadczyła traumy w jakiejkolwiek postaci. Jakie więc mogą być przyczyny stresu pourazowego? W jaki sposób można go leczyć i jakie są jego objawy? Przyjrzyjmy się bliżej tym zagadnieniom omówionym w poniższym tekście.

Kto może zachorować na PTSD?

Przede wszystkim należy uświadomić sobie, że nie dotyczy ono tylko żołnierzy. Jest wywoływane przez traumatyczne przeżycia, których było się świadkiem lub uczestnikiem. Zalicza się do nich np. wypadek komunikacyjny, katastrofa lotnicza, klęska żywiołowa, ale także napaść i przemoc fizyczna, seksualna, bądź emocjonalna. Zespół stresu pourazowego może więc dotknąć nie tylko żołnierzy, choć są oni grupą bardziej narażoną na zachorowanie.

Występuje wśród uczestników traumatycznych zdarzeń, ale także osób będących bezpośrednimi świadkami takich sytuacji. PTSD związane jest z takimi objawami, jak wyjątkowo silne poczucie lęku, bezsilności i przerażenia. Może dotknąć osoby w każdym wieku niezależnie od płci, wykształcenia lub wykonywanego zawodu. Choć najczęściej dotyczy żołnierzy trzeba pamiętać, że nie tylko oni narażeni są na traumy i odbijające piętno na psychice zdarzenia.

Jak można rozpoznać zespół stresu pourazowego?

Warto wiedzieć, że podczas tej choroby występują objawy fizyczne, takie jak nadpobudliwość, problemy ze snem i koncentracją, drażliwość i wybuchowość. Można zaobserwować też objawy psychiczne PTSD – ponowne doświadczanie przeżytego zdarzenia, unikanie czynników mogących wywołać związane z tym wspomnienia, nadmierna czujność i nie tylko. Nasilenie takich zachowań może negatywnie wpłynąć na codzienne funkcjonowanie i w dużym stopniu je utrudnić.

Zaobserwowanie objawów PTSD u żołnierzy lub innych osób wymaga więc profesjonalnego leczenia. Należy zatem zgłosić się do lekarza, który dobierze odpowiednią terapię umożliwiającą złagodzenie towarzyszących chorobie dolegliwości.

Umów się teraz online, wystarczy kliknąć i wybrać specjalistę.

że klikniej "Rezerwuj" poniżej:

Centrum Psychoterapii i Terapii Seksuologicznej Monika Kaszuba, 02-001 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 99/19, woj. mazowieckie, NIP: 5681596171 Tel: 538458111 E-mail: kontakt@jasnapsychoterapia.pl