Temat, który dziś poruszymy niestety należy do tych, których najchętniej chcielibyśmy uniknąć, a wydarzeń z nim związanych  – nie doświadczać. Niestety życie zatacza pewien krąg i choćbyśmy ze wszystkich sił próbowali z tym walczyć – jest pełne pożegnań.
Pożegnanie z kimś, kto jest dla nas ważny nigdy nie jest łatwe. Nie ma recepty na to, aby takie zdarzenie odbyło się bez bólu, łez i cierpienia. To są te czarne kolory życia, z którymi musimy się mierzyć i dopóki nie zaakceptujemy nowej rzeczywistości po stracie – nie dostaniemy kredek, aby to życie ponownie pokolorować.
W jaki sposób zdobyć te kredki?
Przede wszystkim pozwolić sobie przeżyć żałobę.

Gdy tracimy kogoś, kto był dla nas ważny, nasze życie w jednej chwili przewraca się do góry nogami. Pojawia się ogromny smutek, ból, rozpacz, uczucie rozdzierającego się serca i w zależności od różnych okoliczności, ten stan może trwać naprawdę długo.
Często na początku niewiele rzeczy jest w stanie sprawić, że poczujemy się lepiej, ale jeśli zauważyłeś, że obecność przyjaciela, rozmowy z bliskimi, czas spędzony z rodziną sprawiają, że jest przez chwilę lepiej – rób to do woli. Być może jednak w Twoim przypadku o wiele lepiej wpływa na Ciebie pozostanie w spokoju z własnymi myślami, a spotkania z innymi rodzą trudne emocje. Jeśli tak jest – nie miej wyrzutów sumienia, nie musisz być opiekunem innych bliskich, którzy roznieś doświadczyli tej straty. Każdy z nas w inny sposób radzi sobie z emocjami związanymi ze stratą.

Najważniejsze jest robić to, co choć w niewielkim stopniu przynosi nam ukojenie, dlatego spróbuj sprawdzić na sobie samym, co pozytywnie wpływa na Ciebie.
Nawet gdy wydaje Ci się, że najlepiej w tym czasie jest pozostać w domu, to pamiętaj, że czasem warto skłonić samego siebie na krótki spacer. Kontakt z naturą, spacery, jazda na rowerze mogą przynieść Ci ogromne ukojenie i pomimo, że wcale nie zapomnisz o tym, co się zdarzyło, to jednak poczujesz się znacznie lepiej.
Pamiętaj także, że nie ma czegoś takiego, jak odgórne zasady, co należy robić, aby okazać szacunek osobie zmarłeś i pokazać innym, że jesteśmy w żałobie. Nie musisz ubierać się na czarno, zamykać w czterech ścianach i unikać uśmiechu. Osoba, która odeszła na pewno nie chciałaby patrzeć na cierpienie i smutek ludzi, których kochała i w żaden sposób nie potrzebowałaby czarnego koloru w swojej przestrzeni. Najważniejsze jest to, co nosisz w sercu, to, w jaki sposób myślisz o tej osobie.

Człowiek przeżywające stratę ulega rożnym emocjom. Nie jest to tylko kojarzony z żałobą smutek i żal, ale bardzo często jest to złość, wściekłość, brak cierpliwości i zrozumienia względem innych, rozdrażnienie. To są całkowicie normalne stany emocjonalne, które niestety często wpływają na nasze relacje i pracę. Nie da się walczyć z naturą, dlatego jeśli masz taką możliwość, warto poinformować swoich współpracowników, że jesteś aktualnie w trudnym momencie swojego życia i często ulegasz rożnym emocjom. Prawidłowa komunikacja z innymi zminimalizuje ryzyko wystąpienia przykrych sytuacji i złagodzi atmosferę.

Żałoba to proces. Pewne uczucia nie zmieniają się w mgnieniu oka, emocje i postrzeganie nowej sytuacji, z jaką przyszło nam się zmierzyć zmieniają się stopniowo.
Nasze życie po stracie bliskiej osoby, nigdy nie będzie już wyglądało tak samo, ale pomimo tego, że będzie już inne, może w dalszym ciągu być piękne. Aby powróciła do niego radość, musimy dać sobie przyzwolenie na przeżycie tego, co trudne.

Trafnym i pomocnym porównaniem naszego życia jest pociąg, wsiadając do którego jesteśmy w gronie ludzi, których kochamy. Jednak każdy z nas musi wysiąść na innym przystanku i podczas, gdy pociąg zacznie już swój bieg, wcześniej, czy później, ktoś będzie z niego wysiadał. Ale my musimy jechać dalej. Za oknem będą ciagle piękne widoki i dużo dobra, nawet jeśli nasz ukochany bliski wcześniej, niż my dotarł do swojej stacji.

Jeśli czujesz, że nie radzisz sobie z pewnymi emocjami, rozważ wizytę u psychoterapeuty. Jesteśmy miejscem, który bez względu na Wasz wiek, wyznanie, a nawet miejsce zamieszkania pomaga ludziom poukładać rozsypane życie na nowo. Po krótkim wywiadzie z Wami, pomagamy wybrać specjalistę, który najskuteczniej Wam pomoże. Konsultacje stacjonarne odbywają się w samym centrum Warszawy, a konsultacje online możesz odbyć z każdego miejsca na świecie.

Słowa kluczowe: żałoba, strata, ból, smutek, rozpacz, konsultacja psychologiczna, konsultacja psychoterapeutyczna, wsparcie, rozmowa wspierająca, pomoc, pustka,

 

Umów się teraz online, wystarczy kliknąć i wybrać specjalistę.

Użyj naszej recepcji online. Wystarczy,
że klikniej "Rezerwuj" poniżej:

REZERWUJ

Zadzwoń, nasza recepcja odpowie
na wszelkie Twoje pytania i umówi wizytę.

+48 538 458 111

Centrum Psychoterapii i Terapii Seksuologicznej Monika Kaszuba, 02-001 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 99/19, woj. mazowieckie, NIP: 5681596171 Tel: 538458111 E-mail: kontakt@jasnapsychoterapia.pl